Pages

Monday 27 January 2014

Rakyat Malaysia semakin bijak

Di pagi yang hening, angin bertiup sepoi - sepoi bahasa. Bergeraklah sebuah kerata buatan Malaysia bersama tuannya masih orang Malaysia menyelesaikan urusan bank. Almaklumlah, pabila gaji pon masuk akaun, maka list panjang sewa rumah, loan kereta, bil-bil (air, elektrik, telefon, astro, insurance) sume kne settle jgk la kan. Actually, dah bnyk auto debit service yang boleh digunakan. Tapi saje la konon nak menyusahkan diri. Lgpon sebenarnya xpernah pon beratur panjang nak bayar bil bagai ni. Semua terletak di hujung jari. Maybank2u kn ada. Cuma yelah, aku kan patriotik sikit. Gaji masuk BSN u olls.
Sebenarnya apa yang ingin ku kongsikan terjadi td. Niat nak transfer duit pada yg memerlukan saje td. Tetibe sistem down sekejap kat bank tu. "Maaf cik 10 minit la". Ok... aku pon mengangkat kaki ke kedai sebelah. Usha usha kereta baru. Masih kereta nasional. Kan aku kata td. Semangat patriotik masih ade. Kikiki. Oke..body cantik, ade, 6 airbags...warhhhh... gud gud..dalam pon luas & sedap bawak. Kereta baru mmg la kan. Cuma bonet x sebesar si merah aku ni. Nak tidur kat dalam tu pon boleh. So saje la berbincang sikit. Deals dgn org melayu kite jgk. Dalam hati alhamdulillah, xkan orang Melayu nak tipu melayu kan. Bincang punya bincang die kate nak call bank islam dulu & nanti kt settle lain. Okela. .saje biar die warm up sikit pagi-pagi ni.
Melangkah kaki ke BSN. Keluar sampi maksimum of the day.. ala. .. lupa pulak duit kutu.. haissss... tula banyak sangat makan semut. Semut jgk yg salah. Emmmm nak ke maybank... nak ambil kereta yang sudah ku bayar parking fee td or jalan je. Aku bermain dgn perasaan sendr. Ala..leceh je nak cri parking dengan keadaan jalan yang penuh sesak time orang nak p kerja ni. So jalan jela. Da lame xberpeluh. → settle.
Ya Allah hu wa rabbi. ..huya Allah huya rabbi... ya Allah yuha rabbi ya Allah..telefon bunyi.. no x dikenali call. Hmmm xsuka jwb daripada no pelik ni.... xsempat nak angkat dah nampak lelaki berbaju biru yang deal dgn aku td kat dpn bank. Hmmm...
Td sy call cik xangkat. Aku senyum je. Cepat nya die buat kerja. Rajin. Oke dah dapat satu lagi pujian pg. "Oke cik wana td sy da call bank n bla bla bla bla". Aku pon menjawab bla bla bla. Oke something smell fishie somewhere tetibe. Xpe. Aku tolak markah pujian aku td.
Sebenarnya encik, sy bukan tanya kosong. Sebelum decide sesuatu perkara. Sy akan bertanya pada yang pakar. Sy sudah check jgk dgn internetn bank. Ni buktinya.

So, bile encik cuba nak ambil kesempatan atas sifat keperempuanan sy..ade sejumlah wang yang encik sebunyikan sy sudah rasa mahu blah dari situ. Malas nak serabutkan mood aku. Aku senyum dan meminta diri. Nasibla aku x exited mane nak beli kereta tersebut. Kalau tak mesti I sedih tgk org mcm ni. Common la people... rakyat Malaysia kini semakin bijak. Segala information sudah ada di hujung jari beb. Tujuan asal sy berkira-kira malam td ialah kerana harga kereta yang lebih murah nowadays. Sy boleh membeli kereta baru with the same amount tetapi lebih berkualiti. Affordable la. Hmmmm.. so hilang minat. Terus je bayar bulan bulan si merah kesayangan sy ni. Terus berkhidmat untuk tuanmu oke. Sy da kc makan xpernah lupa.
Anda di luar sana berhati-hati semasa ingin membeli sesuatu. Pastikan info sudah ada didalm tangan sedikit untuk mengelakkan manusia mengambil kesempatan ke atas kt. Banyak pekerja yang sudah tidak amanah dalam kerja. Cuma nasihat aku kalau menempuh kejadian yang sama..cuba kawal diri. Xperlu marah-marah...cari je kedai lain yang lebih menyenangkan hati kt. Hati xsakit, , kesihatan pon terjamin.
Cuba pikir the other way...oke aku xsuka orang buat kat aku macam ni, so aku jg tidak seharusnya melakukan pada orang lain. Cuba jujur dan amanah dalam pekerjaan kt. Xkira dalam apa jua bidang yg kita ceburi.
Begitu juga kehidupan sekeliling ku. Ramai pesakit bertanya tentang pemakanan semasa proses kemoterapi dan post transplant nanti. Bile pesakit berkata "eh td staff td cakap lain". So ape kate kt luangkan sedikit masa mencari ilmu untuk memberi pendidikan kesihatan terutamanya kepada pesakit post transplant ni. Kalau tidak gemar membaca or kurang masa anda boleh mencari alternatif lain seperti bertanya pada yang pakar. Siapa lg kalu bukan doktor dan sister yg memang petik je soalan jawapan pon muncul. Jangan pernah malu untuk bertanya. Orang xakan melebelkan kt bodoh dengan bertanya. Pesakit juga sebenarnya ingin kepastian dan membandingkan apa yang mereka baca di Internet. Jangan bekerja seperti robot. Bidang kerja kita memerlukannya skill serta komunikasi.
Pada yang mempunyai kelebihan ilmu apa salahnya Sharing pada orang lain. Maybe sesetengah orang berat mulut untuk bertanya. X apa anda mengulang pengajaran banyak kali. Lebih banyak memberi lebih banyak ilmu yg kita simpan actually.

Sharing is caring

* footnote;
Kita harus berfikir mengikut kehendak alam, bercakap mengikut peraturan dan bertindak mengikut adat.

posted from Bloggeroid

No comments:

Post a Comment