Pages

Thursday 16 January 2014

Menu lunch hari ni

Last week aku ada makan di kedai yang terletak di pinggir kota. Cewah... hihi. Menu ikan talapia goreng. Hmmm..nmpk menarik tetapi patutla ramai yang x berapa nak gemar makan ikan ni.. bau hanyir yang ssh untuk dinyahkan.
Semlm aku bersama adik semasa mencuci mata di pasar malam kat bwh rumah ni boleh pulak ternampk ikan ni. Aku xdela berminat sgt. Oleh kerana adik aku beria-ia nak makan di samping harganya yang murah = rm5 1 pinggan aku pon beli. Lgpon pakcik jual ikan ni sgt baik hati siap siangkan sekali. Trima kasih pakcik.
2 orang adikku kerja shift pg hari ni.. yang sorang masih tidur penat temuduga semalam seharian di Putrajaya xhilang lg agaknya. Aku pula bekerja malam hari ni. So, aku pon merajinkan diri masak lunch. Panjang kan mukadimah aku..

Resepi ikan talapia goreng + air asam serta kobis campak.

Ikan talapia goreng
Memula kena pastikan ikan dibasuh suci dan murni. Nak hilangkan bau hanyir sangat senang sebenarnya. Sebab aku buat & mmg xde bau hanyir semasa makan. Begini caranya... rendam sebentar bersama limau kasturi + lemon + garam.


Kobis campak
Kelako x name resepi ni. Sebenarnya ia mudah sangat. Xsampai 5 minit da siap. Boleh masak sayur dulu sementara sesi merendam ikan tu.

Bahan-bahan
¤Bawang besar
¤Bawah putih
¤Cili
¤Serbuk ayam
Sedikit Minyak masak
Kobis
Panaskan minyak. Kemudian goreng kilas bahan ¤ selama 30 saat then masukkan kobis. Siap.


Lepas tu, angkat dan perasakan dengan garam dan serbuk kunyit.( Xperlu bilas dengan air kerana sudah cuci bersih sebelum rendam td). Maka gorengkan ia. Untuk mempercepatkan proses menggoreng serta mendapatkan struktur ikan yg cantik gunakanlah kuali yang xmelekat tu. Aku beli murah je kat ikea.

Then sebelum dihidang jgn lupa toskan lebihan minyak yg terdapat pd ikan dengan tisu or ape sahaja yg boleh menyerap minyak. Barula sihat gitu.

*selain menggunakan kuali xmelekat tu anda juga harus pastikan minyak betul-betul panas sebelum menggoreng ikan. Kalau minyak x cukup panas ia mudah serap minyak semasa menggoreng dan lambat garing.

Resepi air asam
Bahan-bahan
¤Cili burung 15 biji
¤Belacan
Bawang besar Holland
Tomato
Air asam jawa
Limau kasturi
Lemon (optional)
Sedikit gula

Tumbuk kasar bahan ¤. Potong dadu bawang dan tomato. Perah asam limau & lemon didalam air asam jawa. Campurkan bahan yang ditumbuk td.


*untuk mengelakkan cili yg ditumbuk melompat gembira sehingga membuatkan mata kita menangis pedih, tumbuk cili bersama gula @garam. If ade belacan guna gula je sbb belacan dah cukup masin. Sedikit je oke. Jgn sampi diabetes pula.


Maka siaplah makanan lunch kt hari ni. Makan panas-panas mmg menyelerakan.


Jgn lupa perkara paling penting yang sentiasa mak aku bebelkan ialah kemas dapur terus selepas masak. Dan mmg kepantangan aku lpas masak tinggalkn sisa minyak di dapur masak dan dinding.
Taraaaaa....



Resepi ni sangatlah mudah dan sekejap sahaja masa yang diperuntukkan. Siap masak.. kemas dapur.. then ada lebih masa untuk menghidang dan makan. Ce tgk ni. Sebelum prepare semua bahan masak.aku biasanya masak nasi dahulu. Nasi masak makanan pon terhidang.






Selamat menjamu selera.

*Sharing is caring

Notakaki
Ramai manusia kecewa kerana mereka tidak tahu bersyukur.

posted from Bloggeroid

1 comment:

  1. akak,tumpang tanyer kuali yg akk goreng ikan tu jename ape ye?sy nk beli utk makla

    ReplyDelete