Pages

Saturday, 11 January 2014

Etika Kejururawatan



-Nilai yang mencerminkan konsep, pendengaran, prinsip sosial yang memberi makna dalam kehidupan individu dan membuatkan kehidupan seseorang itu unik.
→ pengalaman, pengaruh keluarga, kawan & persekitaran.
- Penting - mempengaruhi keputusan
- Garis panduan tatakelakuan profesional dgb mengutamakan kebajikan dan keperluan pesakit @ pelanggan.
- 1908 tertakluk akta jururawat 1950

Sebab

- tulang belakang sistem kesihatan
- memainkan peranan penting dalam penjagaan kesihatan.
- memelihara kepentingan masyarakat.

1) Amalan Profesional Kejururawatan
a) hormat pesakit
- tanpa kira kaum, status sosial
- memelihara confidential
- bekerjasama dengan pesakit dan keluarga & hormat mereka berkaitan tentang penjagaan pesakit.
- Memberi sokongan jika pesakit menolak perawatan.
- mengekalkan keputusan pesakit dalam memberi perawatan.

b) standard of care
- Memberi penjagaan yang berkualiti tinggi dan mengikut piawaian.
- menilai keperluan fizikal, psikologi, rohani
- memahami kehendak dan keperluan pesakit
- bertindak dengan cepat dan betul
- merekodkan dan mendokumentasi untuk keputusan yang tepat dan betul
- Memberi maklumat dan pendidikan yang betul
Menilai tindak balas terhadap perawatan
- CNE > 10 Jam/tahun - meningkatkan amalan kesihatan dan mengekalkan pengetahuan

c) Accountability
- bertanggungjawab dan accountable terhadap tindakan yang diambil

d) Advocacy
- mempromosikan atau bertindak melindungi pesakit yang tidak berupaya berkomunikasi/ melindungi diri
- kecemasan - tidak boleh dapat persetujuan pesakit

e) Team Work
- bekerjasama dalam pasukan untuk penjagaan pesakit.


2) Kecuaian @ tidak bertanggungjawab
- gagal dikira tidak bertanggungjawab

3) Penyalahgunaan Kemudahan dan kemahiran
- DDA
- Penjualan racun
- terlibat dalam pegguguran haram
- menjd saksi kepada pesakit
- confidentiality
- mempengaruhi pesakit
- berhubungan intim dgn pesakit

4) Menjaga Reputasi Profesyen
- menghormati pesakit
- tatalaku - menjual barang ketika bertugas @ mengbil dadah/arak
- penglibatan dalam aktiviti komersial
- amalam kurang cekap - perlu ambil tindakan

5) Pengiklanan dan Kesalahan Profesyen
- menyebarkan maklumat secara tidak beretika
- tidak boleh menggunakan nama @ status untuk pengiklanan
- tidak bileh menggunakan calling card untuk mempengaruhi pesakit

6) Perubahan Jawatankuasa Disiplin
Menubuhkan jawatankuasa untuk menyiasat aduan.



¤ kerja juga merupakan salah satu ibadah. Kt dibayar gaji setimpal dengan pekerjaan yang kt kerjakan. So, menjadi kewajipan kpd kt untuk melaksanakan tugas yg diberi dgn penuh tanggungjawab dan amanah.
3 tahun bergelar pelajar kejururawatan dicampur 4 tahun setengah berjelar penjawat awam ni pelbagai karenah dan ragam yg aku lihat. Hampir adakalanya aku berfikir bagaimana orang dgn attitude yg sgt ssh untuk diperkatakan di sini memilih kerjaya yg mulia ini.
Ingatlah... setiap sekecil zarah ape yg kt lakukan samaada baik ataupun tidak akan ditimbang suatu masa nanti.
Aku juga manusia biasa, juga melakukan kekhilafan. Saling memperingati akn menjadikan Profesyen kt kearah yg lebih bermutu. Menegur bukan niat untuk membenci..memuji jauh sekali untuk mengampu semata. Work as a team. Kata org buat baik dibalas baik. Bila sesuatu kejadian berlaku ambil masa untuk berfikir sejenak. Aku juga pernah dikritik. Telinga ni pernah menjd saksi sendr kata fitnah yg disebarkan..tetapi jika kt memandang lebih positif... buktikan ape yg mereka katakan tidak benar.. buktikan kata-kata hasutan hanya bual-bual kosong mereka untuk menutup kesalahan sendr. In sya Allah, everything will goes well.
Hidup aku berpaksikan berani kerana benar.. stand out for ur right. Cakap belakang berapi tp apa pon xjalan..bile berhadapan dgn pihak yg sepatutnya memasing menunduk kepala...maaf..sy tidak hormat anda.
Bersama kt menjdkn Profesyen kt lebih berkualiti. Kerja ikhlas..hati pon gumbira. Jgn pernah dengki dgn kehidupan gembira org lain dgn mata kasar kt. Everyone have their own garbage. Percaya pd janji Allah itu pasti..








*Sharing is caring
posted from Bloggeroid

6 comments:

  1. Tapi jururawat sekarang lebih kepada sesuka lepas cakap..xfikir pesakit..contoh d klinik ibu dan ank..bila check up pesakit ada masalah hb low,diabetes,etc nurse acah2 mcm amk berat tapi sbenarnya mlepaskn geram..klu xikhlas bkerja xpyah bkrja dduk rumh jga ank..ini psakit dh bg krjsama..kdg slah dtg dr staff nurse skli tp krn nk bela diri sndri slah d lpaskn ke psakit..ingt org yg preggy tu suka ke time chck up nk kna dgr bebel korg yg acah² nasihat..dgn nada,dn riak muka ajk brgduh..mcm mna nk adu pd pihak tratas ye..bg cdngan skit..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Untuk pengetahuan puan di setiap jabatan kesihatan terdapat peti aduan. Puan boleh tanya pd guard jika rasa ssh utk mendapatkan dri staf kesihatan.
      Benarlah pepatah kerana nila setitik rosak susu sebelanga.
      Maaf dri pihak saya. Ya. Semasa entry ini. Ditulis sy baru setahun jagung kerja.. Alhamdulillah dah hampiri 11 tahun kini bekerja di bidang kesihatan dan alhamdulillah juga mungkin kerana sy bekerja.di unit yg memerlukan sy berjumpa pesakit bertahun2 follow up hubungan kami lebih mesra.
      Cuma sy berharap puan tidak melabelkan semua nurse bersikap demikian. Percayalah ramai kami kerja demi amanahdan tanggungjawab. Jika kmi tidak mengikut etika bukan sahaja kepada masyarakat perlu kmi meminta maaf tp pada Allah kerana kmi tidak jujur dan dlm menjalankan amanah yg di beri.
      Sy doakan semoga puan sihat dan bakal melahirkan anak yg berbakti kepada bangsa, agama dan negara.
      Cuma cari peti cadangan ya. Insyaallah penambah baik akan dilakukan.
      Assalamualaikum

      Delete
    2. Ye...saya menghadapi masalah yg sama.Mulut yg jenis suka lepas ckap tanpa fikir hati pesakit dan keluarga.Depan2 ckap anak x ambil berat terhadap ibu yg diabetes bacaan tdk cantik.Tegur x kene cara.Mimik muka jg memainkan peranan.Tp saya akur x semua jururawat sedemikian Ada yg sgt friendly dan beretika.Kata org...dari bacaan bp stabil jumpa org ug sama tambahan mulut lepas mcm ni bp noleh mencanak.Apepun tabik spring pd owner nlog ini moga trus berdedikasi selaras dgn etika kerja yg diamanahkan.Saya belum lagi take action kalau melibat kan maruah keluarga but just wait n see Buku bertemu ruas .tq blogger.nice reading.

      Delete
    3. Maaf untuk pengalaman sedemikian. Jururawat manusia biasa. Jika melampui batas, puan boleh membuat aduan pada pihak atasan. Semoga dipermudahkan segala urusan kita.

      Delete
  2. Boleh ka seorang jururawat menjual barangan kesihatan dan product kecantikan di laman sosial? (product berdaftar seperti shaklee)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh tapi menjual barangan/product kesihatan di halaman kerja(hospital/klinik) adalah dilarang sama sekali

      Delete