Pages

Wednesday 15 January 2014

KAU BOLEH



Lagu yang acapkali kt dengar ketika menghadiri kem motivasi atau jana diri. Kenapa agknya daripada lambakan lagu yang ada di Malaysia ni tetapi lagu ini still diperdengarkan kepada kt???.Sudah tentu kerana dalamnya maksudnya. Bertapa ia terbukti boleh menaikkan semangat kt. Boleh membuka mata, juga tidak lupa mata hati kt.
Bagi aku semuanya terletak pada hati kt. Niat kt.Aattitude kt. Kita tidak terus dilahirkan ke dunia ini sebagai manusia yang serba serbi sempurna. Tetapi kt boleh memilih samaada hendak menjd sempurna atau sebaliknya. Sebagai contoh bagun awal pg. Ramai yang lewat hadir kerja. Terpaksa menipu diri sendiri serta majikan dengan menagambil kesempatan ke atas mereka yang baik hati tolong punchcard. Create pelbagai alasan sebagai halwa telinga rakan sekerja. Sesekali boleh dimaafkan kerana....Yaaaa.. kt manusia biasa. Manusia yg tidak dilahirkan sempurna. Tetapi jika ia telah menjd tabiat itu yang menyusahkan. Banyak pihak yang dapat impak sebenarya kalau dihitung. 
Aku juga selalu membilang pada diri sendr. ahhh... aku datang lewat sikit nak berkira yang hari-hari aku balik lambat hingga kenkadang 2jam lewat dari masa yg sepatutnya aku pulang tp xpernah berkira pon. Kan aku sudah berkata-kata tu. Xkira ia terluah dari mulut atau berkata dihati kecil ia sebenarnya sudah kira 'berkira tanpa sedar'. Aku sedar akan hakikat itu. Lagipun pernah aku terbaca didalam majalah solusi mengenai konsep wang syubhah ini. Yang sangat kena batang hidung sendr kata orang. Jadi untuk menyucikan waktu kerja kt yang terbuang tanpa melakukan kerja hakiki tu, boleh disucikan dengan membuat kerja lebih masa tanpa mengharapkan balasan pula.
Sebenarnya pokok pangkalnya terletak dalam segumpal darah dalam badan kita. HATI. Jika kt sudah berniatkan ingin melaukan sebaiknya tidak kira apa sahaja yang kt lakukan kt pasti boleh. Allah sentiasa membantu hambanya yang gigih berusaha. Jika kt fikirkan boleh........In sya Allah, kt pasti boleh.

Tips mudah bangun pagi

Ingin aku berkongsi sedikit tips yang boleh diaplikasikan dalam kehidupan seharian kt. Bak kata orang untuk memanjat bangunanyang tinggi perlu dimulakan dengan langkah pertama... (ade ke pepatah ni). Ni hanya apa yang aku lakukan. Aku hanya rakyat marhaen biasa... tetibe
  1. The most important ialah bangun solat subuh. Solat subuh pastinya dan xakan berubah waktunya iaitu di awal pg. So actually, kalu kt sememangnya mengerjakan solat yang ternyata sudah terang xyah nak bersuluh sangat pasti kt akan bangnu waktu pg. Cuma apa yang perlu kt ubah sedikit. praktikkan solat diawal waktu. Xkira la solat waktu apa pon. Kt pasti BOLEH. Cuma yelah bile waktu kerja yang tidak tentu masa seperti kerjaya aku cik jururawat ni mmg time kerja jarang dapat sembahyag di awal waktu. Jangan pula tidur semala. Bangun mandi pg yang sangat banyak kebaikannya, sediakan pula sarapan untuk ahli keluarga daripada air tangan kita. Ha.... percuma je kak kita dapat pahala. Bile lg nak collect pahala percuma.
  2. Tidur awal. Yang ni xley nak kata banyak. Sendiri mau ingat la..da tau awak tu payah benor bangun pagi ate p la tido awei. paham ke tidak. Jadikan habit. Tp yang ni aku mmg angkat tgn awal-awal. bile waktu kerja x menentu mmg mata xnak jdkan habit. Memang sejak 2 3 4 menjak ni payah betul nak tidur awal. Alhamdulillah, masih boleh bangun awal kalau kerja shif pg. Xley la nak samakan,,setiap individu kan berbeza kadar kecukupan waktu tidur.
    • tidur ni sebahagian waktu rehat kt. So, untuk gaya hidup yang sihat cukup-cukupkanlah waktu tidur anda. Rancang tatacara......
  3. Niat. Niatkan dan cekalkan hati untuk bangun diawal waktu. Evan di hari cuti. Cuti bukan tiket kt untuk cuti solat jugak okeh..
  4. Membaca sebelum tidur. Sebab aku jenis kene ransangkan sel tidur aku ni dengan membaca. Xkiranya nak baca majalah, buku medical surgical, komik, tafsir. Al-Quran... Alhamdulillah
  5. Baca doa tidur. Untuk mengelakkan gangguan makhluk yang xnampak dgn mata kasar ni amalkan juga membaca Al-fatihah, 3 Qul, ayat Kursi dan doa tidur. In Sya Allah. lena bak hang.
    • doa tidur yang sangat mudah belajar masa kat taski dulu 
    • بِاسْمِكَ اللّهُمَّ أَحْيَاوَأَمُوتُ
      bismikallahumma ahya wa amutu
      Artinya :
      Dengan nama-Mu ya Allah aku hidup dan mati
  6. Elak makanan berat. Klau boleh elak makan 2jam sebelum tidur. Kalau rasa nak mengunyap sebelum tidur amik yang light jek. Tapi jangan pula tidur dengan perut kosong ye adik kakak.
  7. Fikirkan boleh. Jika kt fikir kita boleh kt pasti boleh melakukannya. Semuanya berpaksikan pada hati kt. Kalau xboleh jugak ape kata anda bangun nyanyi kuat-kuat untuk naikkan semangat sampai jiran anda ketuk pintu suh senyap.




Sharing is Caring

*notakaki
masa itu ibarat pedang tajam. kalau kt tidak memotongnya (mendahuluinya) ia akan memotong kt.

No comments:

Post a Comment