Pages

Sunday 26 January 2014

Masakan rumah adalah yang terbaik

Hari ini mood adik aku baik kot. Or azam baru selepas hari lahirnya semalam. Ikutkn nak belanja makan steamboat kat Johnny, tetibe die kte nak masak. Alhamdulillah. .. jimat.. hihi



Ni yang kami makan td. Nme resepi campk je ikut ape yg ade. Sedap tp mmg menangis la kalau yg xbiasa mkn makanan pedas. Perempuan ni mmg pakar gred A kalu bab masak pedas. b4 that sila abaikan blood pressure monitor kat dalam gambo tu.. sebenarnya bli tuk mak ayah..x berkesempatan nak kaci lg.
Oke berbalik pada tajuk... why??? Why aku kata masakan rumah its always the best...
Jawapan yang sudah terang xpayah nak bersuluh sangat pon. Bile kt memasak sendri kt dapt pastikan
1) Kebersihan. Ia berada paling atas kerana kt yg masak so, pasti-pastinya kt akan mencuci murni segala bahan dan peralatan makanan yg digunakan. Teknik mencuci tgn yang betul juga perlu diamalkan. Kalau boleh asingkan sabun cuci pinggan dan sabun cuci tangan.

Ni yang kami guna dirumah.. kt mencuci tangan bukannya mandi so, mmg sabun sabun ni mempunyai jangka hayat yang lama jgk la.

2) Kurangkn garam, gula, perisa tambahan dan yang sewaktu dengannya. Setiap individu mempunyai cutarasa yg berbeza. Sudah pastinya mengurangkan semua bahan terbaik iys the best way. Tetapi dari kt menghina dan mencaci makanan yang tidak sedap menurut tekak kt sekaligis merupakan amalan yg sgt tidak bagus lebih baik kt masak sendiri mengikut kehendak rasa kt. Kalu xsedap bolehlah salahkan diri sendr.
Semua yang kita makan dan minum merupakan rezeki yang datang dari Alloh , maka tidak boleh bagi kita untuk menghina ataupun mencerca sedikit pun dari apa yang telah diberikan Allah . Rasulullah mengajarkan kepada kita suatu adab yang mulia, iaitu ketika tidak menyukai makanan yang dihidangkan-kan, sebagaimana dalam hadits:

Dari Abu Hurairah , ia berkata:

مَا عَابَ النَّبِيُّ صَلى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ طَعَامًا قَطُّ, إِنِ اشْتَهَاهُ أَكَلَهُ وَإِنْ كَرِهَهُ تَرَكَهُ.

“Rasulullah tidak pernah mencerca makanan sama sekali. Bila Beliau menginginkan sesuatu Beliau memakannya dan bila tidak suka Beliau meninggalkannya”.
(HR. al-Bukhari dan Muslim)

3) Happy meal. Pinjam slogan mcd.. yela..masak sesame...makan sesame.. makanan simple pon jd sgt sedap.. percayalah... makan berjemaah lg nikmat dari bersendirian.

4) Dapat mempertingkatkan skills memasak. Practice make perfect kate orang. Lg selau kt masak lagi sempurna masakn kt.. betul ni.. x tipu

5) Jimat. Taraf hidup yang semakin hari semakin tinggi ni so berjimat yang mana perlu sgtla berguna. Bayangkan rumah yg xseberapa yg aku sewa ni da menjangkau Rm 1k.. poning den.

6) Menyihatkan badan. Sambil memasak kt boleh melakukan aktiviti ringan..sambil-sambil tu. Dari kt habiskan masa mengadap tv lebih baik bereksperimen kat dapur.

→U Are What U Eat
Tahukah anda, manusia tertedah kepada lebih daripada empat juta toksin sejak dilahirkan. Manakala secara purata, bayi yang baru dilahirkan pula terdedah kepada lebih daripada 200 toksin, kimia, dan industri dalam badan yang dipindah melalui tali pusat ibu.
Jesteru jika anda sering keletihan, , mengalami masalah penghadaman, alahan, selulit dan masalah berat badan ini semua merupakan simptom toksin berlebihan dalam badan kita. Toksin dalam badan ini boleh merosakkan struktur dan fungsi sel badan.





Sharing is caring

* footnote;
Manusia dibekalkan lima pancaindera - pendengaran, sentuhan, rasa, , penglibatandan hidu. Yang berjaya menggunakan dua lagi - semangat dan akal.

posted from Bloggeroid

No comments:

Post a Comment