Pages

Sunday 29 June 2014

Salam Ramadan al-Mubarak



Salam ramadhan..Alhamdulillah. ... bertemu lagi kita dengan bulan Ramadan tahun ni. Semoga Ramadan kali ini penuh makna untuk aku juga pada pembaca blog ini.

So... macam mane puasa pertama hari ni?? Alhamdulillah hujan membasahi bumi daripada semalam di ampang ni. So berpuasa dengan tenang je aku rasa. Bekerja shift pagi membolehkan aku memasak untuk berbuka rini. Simple je. Yela.. bulan yang penuh barakah ni bukan sahaja menguji lapar dan dahaga tetapi juga menguji nafsu kita. Salah satunya nafsu mata dan hati kita terutama jika membeli di bazar Ramadan. Kadangkala nafsu membeli membuatkan kita tidak berfikir secara rasional yang akhirnya akan menjadi pembaziran jika tidak habis kan.


Menu aku hari ni. Masak lemak kuning sotong dan tumis bendi. Simple je kan aku.

Kenapa anda digalakkan memasak untuk berbuka?? Tahukah anda memasak untuk mereka yang berbuka juga salah satu pahala yang besar. Aku masih ingat ketika masih dibangku sekolah jika emak meminta kami adik-beradik untuk menolong di dapur ayat ini selalu diperdengarkan agar kami lebih rajin ke dapur. Lagipun kami sekeluarga memang jarang makan di luar kecuali majlis tertentu. Air tangan emakku memang bagi aku cukup superb. Arghhhhh.... bestnya jika iftar pertama ini makan masakan air tangan emak.

Food poisoning.
Dibulan puasa ini. Aku harap korang lebih menitikberatkan kesihatan terutama jika membeli makanan diluar. Nasib aku diuji sehari sebelum puasa. Nah... ambil.. berdrip bagai kau. Diarea dan vomit menyerang. Sampai ke pagi td demam dan perut memulas-mulas. Dugaan puasa hari ini. Pejam celik pejam celik haaaa dah nak berbuka. Ni juga salah satu sebab aku lebih gemar memasak sendiri dari berbuka di luar. Kerana perut second hand aku ni memang suka meragam jika makan sebarangan.


Sehari sebelum puasa serta pagi selepas sahur emak aku call. Setiap kali call mak akan ingatkan banyakkan ibadah bulan puasa ni. Ye mak. Insya Allah. Yelah.. time yome macam nila nak rebut pahala. Amalan dikali gandakan. Siapa yang ketinggalan sangatlah rugi.
Di samping itu, jika kelapangan marilah kita bersama-sama menunaikan solat tarawih. Bulan Ramadan je tau jumpa solat sunat ni. Rugi kalau lepaskan.



Ingat tak dari kita kecil lagi kita selalu diingatkan bahawa syaitannirrajim serta sekutunya diikat. Fikir-fikirkanlah. Jika masih kurang amal kita, masih lopong 5 waktu kita. Adakah masih makhluk itu yang dipersalahkan??


Aku nak share lirik lagu yang penuh makna ni
Harapan Ramadhan – Raihan ft Man Bai

Ku mengharapkan Ramadhan
Kali ini penuh makna
Agar dapat kulalui
Dengan sempurna

Selangkah demi selangkah
Setahun sudah pun berlalu
Masa yang pantas berlalu
Hingga tak terasa ku berada
Di bulan Ramadhan semula

Ku mengharapkan Ramadhan
Kali ini penuh makna
Agar dapat kulalui
Dengan sempurna

Puasa satu amalan
Sebagaimana yang diperintahNya
Moga dapat ku lenturkan
Nafsu yang selalu membelenggu diri
Tiada henti-henti

Ku mengharapkan Ramadhan
Kali ini penuh makna
Agar dapat kulalui
Dengan sempurna

Ku mengharapkan Ramadhan
Kali ini penuh makna

Tak ingin ku biarkan Ramadhan berlalu saja
Tuhan pimpinlah daku yang lemah
Mengharungi segalanya dengan sabar

Ku mengharapkan Ramadhan
Kali ini penuh makna
Agar dapat kulalui
Dengan sempurna

Ku mengharapkan Ramadhan
Kali ini penuh makna
Agar dapat kulalui
Dengan sempurna

Ku memohon pada Tuhan diberikan kekuatan
Ku merayu pada Tuhan diterima amalan

Selangkah demi selangkah
Dengan rahmatMu oh Tuhanku
Ku tempuh jua






Sharing is caring...

posted from Bloggeroid

No comments:

Post a Comment