Pages

Wednesday 18 June 2014

Kemudahan di hujung jari... baik atau sebaliknya?

Salam satu malaysia....

Aku rasa dah banyak entri yang aku tulis pasal kemudahan kita di alaf serba canggih ni.
Kali ni aku nak share pasal shopping online. Oke, kita tak perlu pergi jauh-jauh kat Malaysia je dah cukup. Memang banyak laman web macam ni yang tumbuh bak cendawan selepas hujan. Yang kita perlu lakukan hanya bijak untuk memilih laman sesawang online shopping yang mesra alam untuk kita. Aku pon malas nak buat iklan tak berbayar kat sini dan aku rasa kebanyakan daripada kita semua pernah membeli barang online kan. Sampai barang dapur nak memasak pon sudah ada kemudahan ini.
Tetapi ada juga keburukan membeli produk online ini. Anda mengkin berbelanja tanpa sedar. Malah anda juga mungkin membeli barang bukan keperluan. Jadi, keazaman yang tinggi diperlukan untuk mengelakkan sebarang masalah dasa hadapan.

Tips membeli barang online.
Hihi.. siap beri tips Oke. Actually aku ni memang sudah dijangkiti penyakit ni. Tetapi masih terkawal. Cuma boleh dikatakan kebanyakan barang keperluan aku kini sampai depan mata.

1) Pastikan budget yang ada.
Nasihat aku terutama yang menggunakan credit card. Owh.. ini sangat bahaya. Anda seharusnya perlu memastikan budget sebelum melakukan pembelian. Jangan sampai hutang mengelilingi pinggang dan terpaksa makan mee segera pulak. Seeloknya bayar dulu keperluan yang perlu diutamakan seperti bil-bil utiliti, sewa rumah, kereta, bil telefon dan internet serta jangan seronok sangat duk shopping sampai lupa mak ayah di kampung dan tanggungjawab pula.

2) Tanya pendapat pada yang lebih pakar
Jika anda ialah newbie pastikan anda bertanya kepada individu yang pernah atau selalu melakukan aktiviti pembelian online ini untuk mengelakkan daripada tertipu. Selidik laman web yang biasa di beli, dan servis yang cepat dan mudah.

3) Buat perbandingan dan kajian
Jika ada masa terluang dan sebenarnya adalah perkara yang wajib adalah membuat perbandingan harga dan kualiti produk yang mahu dibeli. Supaya tidaklah kita menyesal dikemudian hari.

4) Cara pembayaran
Melalui pengalaman, untuk yang baru berjinak mahu membeli secara online lebih selamat jika membayar sewaktu barang diterima. Cash on delivery (COD). Anda boleh menggunakan kredit atau debit card setelah anda mempunyai kepercayaan terhadap laman shopping online tersebut. Aku lebih prefer COD kerana kebiasaannya barang hanya akan sampai ditangan kita bukan nota untuk ambil barang di syarikat penghantaran pula. Percayalah annoying kot kalau dapat nota ni. Satu hal pula nak call untuk redelivery or p ambil kat syarikat penghantar pula.

5) Pilih tarikh yang tepat
Ini bukan sahaja untuk memudahkan kita tetapi kepada adik abang courier juga. Kesian lah pada mereka yang perlu call dan datang berulang kali untuk delivery barang kita.

6) Pastikan email dan telefon anda berfungsi
Kebiasaan kesemua keterangan mengenai produk yang kita beli dihantar melalui email. Malah kebiasaannya juga mereka akan call kita before hantar barang ke rumah.

7) Redha dan pasrah
Oke, yang ni sebab kita hanya melihat gambar produk yang kita beli. Sedangkan nak upload gambar di instagram dan Fb pon kita pilih yang terbaik ini pula mereka yang menjalankan bisnes. So jika barang yang dibeli tidak mengikut kehendak hati boleh tukar jika dibenarkan atau redha jela.. hihi


Dan aku barang terbaru aku beli adalah air humidifier. Aku beli yang kecil tapi sangat comel. Boleh di bawa kemana jua anda pergi. Dengan cuaca di Malaysia yang sangat panas nowdays serta bulan ramadan yang bakal menjelma beberapa hari lagi percayalah ia sangat berbaloi.


Doughnut USB air humidifier.
Sangat mudah.. anda hanya perlukan segelas air dan plug in.
Maka, bersedialah untuk menghirup udara yang lebih segar dan bersih. Tambahan pula di musim panas ni ia juga bertujuan untuk melembabkan udara. Secara tidak langsung dapat mengurangkan suhu persekitaran anda.

Korang tahu tak ape yang paling best... aku baru je klik nak beli produk ni semalam dan hari ni pon tiba di rumahku... happy..berpuas hati.

Dan secara tidak langsung aku kini menjadi agen pembeli oleh rakan-rakan sekerja. Aku xkisah.. janji kena masa dan bayar..hihi.. sharing is caring kan...

Tustasnya... huhu.. dah kenapa aku guna ayat tu. Secara kesimpulan yang aku sendiri simpul banyak kebaikan untuk membeli barang secara online jika kena pada caranya. Cuma apa yang paling penting kita tahu membezakan keperluan dan kehendak kita. Pastikan nafsu membeli tidak memewaskan kita.

Selamat membeli belah. ...









Sharing is caring.

posted from Bloggeroid

No comments:

Post a Comment