Pages

Thursday 12 June 2014

Mitos vs fakta dan psikologi

Pagi tadi aku bersarapan dengan oren jus with roti jam 6.45am before took over report dan mulakan hari bekerja dengan bismillah. Not a very busy day. But as usual for public information aku tak masuk pantry dah until makan lunch jam 4.30 pm. Serius aku xbermaksud ape-ape pon. Saje nak cerita. Hihi...
Adik yang kat kedai bawah tu sambil mengira harga barang aku sambil mulut mengumil "eee... minum jus oren pepagi nanti sakit perut baru tahu"
Actually aku kenal adik-adik kedai ni. So anggap bual kosong kakak dan adik je. Tapi aku xmenjawab pon. Malas nak berfakta bagai pepagi buta.
Dah bertahun aku sarapan dengan jus oren. And alhamdulillah tak pernah sekalipun sakit perut dik. Ini semua mitos mengarut jek. Jus oren adalah sumber vitamin C yang baik. So baik untuk perut actually especially untuk insan-insan yang mengalami masalh sembelit. But jangan la pulak berharap minum air ni dapat sembuhkan masalah sembelit kalau tak minum bersama air putih yang secukupnya oke.


Aku memudahkan hidup dengan minum jus ni. Yeah don't argue bagai how kandungan sugar & fresh oren is evan better. Bak kata lisa surihani "mahukan yang lebih segar?? Kupaslah sendiri.."
Motif aku buat iklan xberbayar kat sini.

Percaya atau tidak.. psikologi memainkan peranan yang sangat penting dalam kehidupan kita.
Dulu masa aku form 4 or form 5 aku xpasti tapi diceritakan oleh cikgu biologi aku
Cikgu : mak saya marah anak saya pagi-pagi minum jus oren katanya nanti sakit perut.
Anak : dari kecil saya minum xpernah sakit perut pon
Nenek : budak-budak sekarang..
Ini kira summary cerita. Cikgu aku ni chinese so aku jadikan cerita lebih kemelayuan.

Dulu masa kecil-kecik opah aku pon selalu marah kalau bermain hujan. " ni berhujan ni demam nanti" katanya.

Percaya tak aku kata lagi, kita kena positif. Kalau negatif kita fikir. Maka negatif la jadinya. Kalau positif kita fikir maka positif la resultnya nanti. Evan aku pernah dengar ade seorang ustad ni kata kalau kita fikir positif air yang dibacakan dengan al fatihah dapat menyembuhkan pelbagai penyakit. Dengan syarat yakin. Emmm.. korang nampak x ape yang aku cuba cerita. Jangan pulak korang pusing tang lain. Contoh pesakit transplant kata tak mahu chemotherapy tetapi mahu terus masuk sel. Maksud aku.. ade certain case kita kena la ikut prosedur dan protokol.

Yang aku cuba ceritakan dari tadi kes lain. Kes mengenai kehidupan kita yang dimomokkan dengan pelbagai mitos. Wahhhhh..zaman dunia di hujung jari ini rupanya masih ada insan di takuk lama. Wake up people....

So, kita yang lahir dan membesar di zaman serba canggih ni perlu buka mata. Mitos yang lama jangan diikut. But yeah ade kes yang kita masih perlu percaya. Yang itu terpulang kepada individu.
Ni lagi satu contoh bila bawak anak-anak kecil ke hospital selalu sangat menakutkan mereka dengan ayat haaa Dr..haaa nurse cucuk budak ni. Manela dak ni tak membesar dengan takut pada hospital dan warga kesihatan. Ini semua dari kecil sudah diperdengarkan dengan semua ni.

Jadi, whatever pon yang kita buat yang kita ajar pada mereka akan terus menjadi tabiat mereka. Jum ubah. Lakukan perubahan. Baru tak sia-sia kita hidup dalam peradaban penuh berteknologi ni. Ye dak.
Mencuba gagal lebih baik dari gagal tanpa mencuba...



Oke gambar ni memang tak ada kena-mengena dengan cerita.. saja nak share...
Hmmmm.. nampaknya aku kena tukar tinted kereta...




Salam nifsu syaaban....








Sharing is caring. .

posted from Bloggeroid

No comments:

Post a Comment