Pages

Saturday 1 February 2014

Pendermaan Sel Stem

Harapan pada yang memerlukan

Setiap tahun, ramai rakyat Malaysia yang menghidap penyakit berkaitan darah seperti leukaemia, aplastic anemia, thalasemia.
Salah satu cara untuk mengawal penyakit tersebut ialah melalui pemindahan sel stem. Pesakit yang tidak mempunyai penderma dalam kalangan ahli keluarga masih mempunyai harapan iaitu daripada penderma yang mendaftar menerusi daftar sel stem atau bank darah tali pusat.
Daftar sel stem Malaysia (MSCR) atau sebelum ini dikenali sebagai daftar penderma sum-sum Malaysia (MMDR) ditubuhkan dengan kerjasama institut penyelidikan perubatan (IMR), KKM, & majlis kanser negara (MAKNA) pada tahun 2000.
MSCR merupakan pengkalan data berkomputer yang menyenaraikan penderma sel stem di Malaysia.


*ANDA MUNGKIN SEPADAN

Sel Stem boleh diperoleh dari salur darah daripada tali pusat bayi yang baru dilahirkan. Sel-sel tersebut boleh menghasilkan pelbagai jenis komponen darah yang diperlukan untuk merawat kanser.

Apakah pemindahan sel stem??
Ia merupakan pemindahan sel stem daripada penderma yang sihat dan sepadan kepada pesakit yang memerlukan rawatan. Sel stem dikatakan sepadan jika penderma dan pesakit mempunyai Human Leukocyte Antigens (HLA) yang sama. HLA adalah protein yang boleh dijumpai pada kebanyakan permukaan sel darah putih.

Anda layak mendaftar sekiranya.....
Anda adalah warganegara Malaysia berumur di antara 18-50 tahun, sihat dan bebas daripada penyakit berjangkit dan penyakit kronik.

Bagaimana untuk mendaftar? ?
Sekiranya anda bersetuju untuk mendaftar, anda dikehendaki mengisi borang kebenaran supaya maklumat anda boleh dimasukkan ke dalam pengkalan data.
10ml darah atau 2ml air liur anda akan diambil untuk ujian penentuan HLA.
* maklumat anda adalah rahsia.

Sekiranya anda didapati sepadan...
Wakil MSCR akan menghubungi anda untuk mendapatkan sampel darah baru bagi ujian pengesahan HLA.
Anda akan menjalani satu sesi kaunseling dan pemeriksaan kesihatan oleh pakar perubatan heamatologi.
Sel Stem akan diambil dari salur darah anda.

Mendaftarlah sebagai penderma sel stem sekarang. Hubungi:
Malaysian Stem Cell Registery (MSCR)
Institut Penyelidikan Perubatan
Jalan Pahang
50588 Kuala Lumpur
Tel : +603-26162666
Faks : +603-2691 2019
E-mail : mscr@imr.gov.com

Waktu operasi : 8.30 am -4 pm (waktu pejabat)

# maklumat daripada brosur yang diterbitkan oleh Bahagian Perkembangan Perubatan KKM.

~¤~¤~¤~¤~¤~¤~¤~¤~¤~¤~¤
Aku sudah pun menjadi salah seorang daripada penderma stem cell. Mendaftar semasa di kolej lg. Hampir lebih separuh students nursing penang time aku belajar dulu mendaftar sebagai penderma. Masa mendaftar dulu, tidak sangka pula aku akn bekerja di ward yang berkaitan dengan pemindahan stem cells ni.
Masih ramai rakyat Malaysia yang belum aware tentang kepentingan mendaftar sebagai penderma. Pendermaan stem cells dan organ adalh 2 perkara yang hampir sama tetapi berbeza. Boleh tak macam tu.
Kita boleh menjadi harapan pada yang memerlukan. Mungkin kita tidak mampu membantu dari segi wang ringgit tetapi kita boleh bantu dari segi ini.
Prosedur sangat tidak sukar sebenarnya. Setelah anda didapati sesuai untuk menderma sesi kaunseling akan diberikan kepada anda dan ahli keluarga oleh doktor dan nurse pakar heamatologi. Malah jika anda duduk di sekitar kawasan hospital ampang atau boleh datang setiap hari untuk mengambil satu injection untuk meningkatkan jumlah pengeluaran sel darah anda tidak diperlukan untuk admit ke ward sehingga hari menuai. 4 hari diperlukan untuk mengambil injection ni. Kemudian setelah cukup untuk menuai, satu line akan dipasang samada menggunakan peripheral atau femoral line mengikut kesesuaian. Prosedur menuai stem cells memakan masa hampir 4 jam fan anda akan sentiasa dijaga rapi oleh nirse incharge. Sel akan disimpan di makmal sehingga diperlukan. Maka anda telah memberi satu harapan baru pada yang memerlukan. Anda bopeh memilih untuk merahsiakan diri anda kepada orang umum.
Jika anda memilih untuk berada di ward sepanjang proses untuk menuai anda hanya perlukan kira-kira 5-6 hari untuk prosedur. Jangan biarkan pengaruh media massa tentang pelbagai komplen oleh masyarakat sekeliling tentang sistem kesihatan khidmat kerajaan now. Sy boleh beri jaminan anda akan berasa seperti di rumah sendiri jika menjd pesakit atau donor di ward kami..

Doktor dari luar negara pon turut mengambil pengalaman di ward kami. Anda akan dijaga oleh yang pakar. Jangan risau.






Kami la staff yang akan menjaga anda jika warded nanti...peace



Sharing is caring

* footnote;
Kehidupan yang dikongsi dengan orang lain adalah kehidupan yang baik. Apa yang anda perlu dalam hidup adalah keyakinan dan tidak mempedulikan risiko nescaya kejayaan adalah pasti.

posted from Bloggeroid

No comments:

Post a Comment