Pages

Wednesday 25 December 2013

MISI KEKAL SIHAT 2014

Oleh kerana kekangan masa...ddk di bandar, bnyk masa dihabiskn dgn kerja serta jammed diatas jalan demi mencari rezeki mungkin ramai yg x mempunyai masa yg berkualiti untuk membaca..
Oleh kerana aku memilih untuk menyewa berdekatan dgn hospital tempat kerja..hanya memerlukan sedikit masa dan tenaga untuk sampi ke ward...so bnyk masa dpt ku save kn..
Mmg setiap bulan telah ada khas peruntukan untuk aktiviti kegemaran iaitu membaca..
Actually. . Dgn kemajuan teknologi maklumat nowadays. .x sempat membeli nafkah ilmiah untuk menambah aktiviti otak yg secara tidak langsung dpt mengurangkan risiko mendpt penyakit Alzimer or penyakit lupa adalah alasan semata..
Mungkin bagi yg sudah berkeluarga lain pula alasannya.. perlu menjaga maka pakai suami or anak-anak..hmmmm
Fikir sahaja soalan...apa juga kemusykilan. .encik Google, Chrome, Internet Explorer, Yahoo, Msn, Bing dan pelbagai lg enjin carian Internet yg dapat membantu kt.. malah sy rasa rata-rata penduduk bandar evan luar bandar kini sudah mempunyai smartphone yg mempunyai kemudahan Internet..dunia di hujung jari org kata
Xperlu lg membeli surat khabar. .semua berita malah kt dpt tahu terkini berita serata pelusuk dunia...
Xperlu tunggu waktu 8 mlm untuk mengadap berita..berebut channel dgn ank isteri yg terpengaruh dgan kejelitaan serta kemachoan (boleh ke) pelakon korea disaluran sbs kerta kbs..
Xperlu beratur panjang untuk membeli senaskhah atau melanggan majalah kegemaran..
Novel pula kebanyakan sudah menjd drama popular stesen televisyen. ..
Ini membuktikan betapa mudahnya kt yg hidup di dunia yg penuh canggih manggih now.. xtahu..x pernah dengar bukan lagi alasan..samaada nak atau xnak sahaja.. sy menulis berdasarkan pengalaman. .bnyk alasan yg telinga sy dengar bila perkongsian ilmu kt cuba berikan. . Malah ada yg memandang sinis aktiviti membaca ku ini.. yg penting niatku untuk berkongsi. .mahu simpan atau mahu delete dr memori itu pilihan individu. .
Malah sudah menjd kewajipan sebelum tidur sy mmg perlu membaca.. jika ada pencahayaan, buku atau majalah lebih menjd pilihan..kerana cetakan warna serta ilustrasi yg lebih meransang aktiviti otakku...klu tiada apa ssh.. bkk je fb..ramai yg share blog yg berguna..ckp sahaja nak berita..cerita seram..atau genra drama sedih mood kt on that day... semua dihujung jari...




Banyk pula celotehku.. sebenarnya ingin berkongsi tips yg berguna yg baru ku baca sebelum tidur semalm...
*sumber drpd majalah iSihat bil75 Januari 2014

Misi kekal sihat

1) Beralih pada hobi baru
Mencuba sesuatu yang baru bermakna kt mempelajari sesuatu yg asing bg kt. Proses pembelajaran dapat mewujudkan kapasiti gantian kognitif dalam otak yang boleh melindungi kt drpd sebarang kerosakan yg berkaitan denagn masalh Alzheimer. Melibatkan deria atau bakat yg kt jatrang gunakan dlam kehidupan seharian dalam pembelajaran untuk mendapatkan hasil yang lebih baik.

2) Kurangkn menonton televisyen
Mereka yang banyak menghabiskan masa di hadapan televisyen telah terlepas banyak manfaat kesihatan. Kajian mendapati individu yg kurang menonton televisyen lebih kurang kecenderungan untuk berasa tertekan, lebih cenderung untuk mendapat kepuasan seks dan tidur yg lebih baik serta memiliki tubuh yg lebih ramping.

3) Jalan lurus
Ramai di kalangan kt yg berjalan dengan cara yang salah. Kesannya semasa setiap langkah, tubuh kt akan bergerak pd jajaran yg salah. Dalam jangka masa pendek, ia boleh menyebabkan rasa sakit dan bagi jangka masa panjang, ia boleh memicu pd masalah osteoartritis
Untuk membetulkan jalan adalah dengan memberi fokus arah ke mana kaki pergi semasa menjejakkan kaki ke tanah.

4) Kurangkn pengambilan gula
Kurangkan pengambilan gula dapat mengelak atau mengurangkan risiko masalah insomnia, keletihan, sakit kepala, kuang nafsu seks, kurang daya tumpu, serta paling ditakuti iaitu diabetes.

5) Terima cara tidur anda
Apabila kita telah meletakkan sesuatu had pada waktu tidur contohnya perlu tidur 8jam sehari, didapati akan mengambil masa lama untuk tidur atau akan terjaga masa tidur di mana keadaan ini seterusnya menyebabkan anda mula rasa bimbang mengenainya dan benar benar tidak boleh tidur.
Kunci untuk mendapatkan tidur yang berkualiti ialah dengan memikirkan bahawa tidur itu ibarat satu percutian dan hukan mengharapkan kesempurnaan. Selagi anda merasa selesa dgn aoa yg sedia ada, jgn merasa tertekan. Ketika semua org boleh menerima cara tidur setta berapa jam mereka boleh lena, secara semula jadi masalah insomnia yang mereka hadapi semakin berkurangan.

6) Kurangkan minuman beralkohol
Alkohol merupakan faktor utama penyebab kanser payu dara yang peelu dielakkan.
Apabila molekul alkohol sudah memasuki hati, hasil sampingan yang dihasilkan akan bertindak seperti estrogen didalam payu dara lalu berpotensi untuk menyumbang makanan kepada sel-sel tumour.

7) Kekalkan berat ideal
Jika memiliki berat yg berlebihan kemungkinan anda akan menghasilkan estrogen secara berlebihan. Manakala jika terlalu ringan anda mungkin tidak mampu menghasilkan estrogen yang mencukupi di mana kedua-dua keadaan ini boleh menjejaskan kadar kesuburan anda.

8) Kurangkn pengambilan daging
Jika anda hanya mengambil 75 hingga 100 gram daging dalam seminggu, bukan sahaja dapat mengurangkan jumlah lemak tepu dalam diet, malah kt sebenarnya turut dapat mengurangkan tahap keasidan dalm badan. Badan kt sebenarnya lebih suka berada dalam keadaan yang beralkali.

9) Ikut kata tubuh
Kt bukan hidup semata untuk makan tiga swt makanan yg sama setiap hari. Jika suatu hari kt sudah makan terlalu banyak, tidak mustahil untuk kt masih makan bnyk lg untuk hari yg seterusnya.
Jika berterusan begini, tubuh akan mula menerimanya dan proses mencernakan makanan akan kula menjd tidak cekap.

10) Fikir daripada sudut berbeza
Kita semua perlu melakukan pelbagai perkara dalam hidup yang kt rasakan sukar. Namun begitu jika kt mentafsirkan pemikiran ini dgn sesuatu atau ungkapan negatif seperti'saya rasa' sebenarnya ia meletakkan otak kt dalam keadaan negatif.
Sebaliknya segala yang kt lakukan dimulakan dengan 'sy memilih untuk melakukan X, jd sy oasti holeh melakukan Y'. Dengan itu otak akan melihat apa yg kt lakukan adalah satu perkara yg positif. Maka ia pasti dapat menghasilkan perkara yang lebih baik.







Kapan ketemu lg... daaaaa
posted from Bloggeroid



Keadaan sebelah bawah katil sy sebelum tdur... berselerak. ..hihi...

No comments:

Post a Comment