Pages

Wednesday 19 July 2017

Garis Panduan Keselamatan Makanan dan Air Pesakit Hematologi Transplant

Selamat pagi,

Jom kita mulakan hari yang indah ini dengan senyuman. hihi😊

Actually semalam macam aku janji nak update pasal Unrelated Donor Search kan. tp bukan sebab melayu mudah lupa tapi sebab kebiaasaannya pesakit lebih berminat tentang penjagaan makanan seharian mereka terutamanya selepas menjalani pemindahan sum- sum tulang ni, so aku rasa nak update tang sini dulu.

Yang aku nak kongsi ni dari luar negara punya SOP, aku just tukar mana yang patut yang padan dengan perut orang malaysia ni.

Kimbab ni antara makanan yang tak boleh makan. Saje upload😆




Sesiapa pun boleh jatuh sakit dari makan makanan yang tercemar dengan bakteria (keracunan makanan). Mereka yang mempunyai sistem imun yang lemah  mempunyai risiko yang lebih tinggi untuk mendapat jangkitan daripada makanan yang tercemar dengan bakteria. Bakteria boleh masuk ke dalam makanan kita apabila ia tidak dikendalikan dengan betul. Bakteria boleh datang daripada seseorang yang mengendalikan makanan, dari alam sekitar, atau dari makanan itu sendiri.

Keracunan makanan boleh merebak dari satu sumber yang disenaraikan di atas oleh pencemaran silang. Pencemaran silang adalah pemindahan bakteria untuk makanan dari makanan lain, alat penyediaan makanan (pisau, papan pemotong), atau tangan yang tidak dibasuh.

Jangkitan adalah satu kebimbangan yang utama untuk pesakit dan keluarga semasa pemindahan sel stem. Anda dan keluarga anda perlu berhati-hati untuk memastikan amalan pengendalian makanan yang selamat. Anda boleh mengurangkan risiko keracunan makanan dengan mengikuti cadangan ini. Garis panduan ini adalah apabila anda berada di luar hospital. Jika anda berada di hospital, anda mungkin mempunyai garis panduan yang lebih ketat diletakkan di atas diet anda.
  

                         Membeli-belah barang runcit
· Untuk produk tenusu dan keju  pastikan ia mempunyai perkataan "pasteur" pada label. Pasrturization adalah satu proses yang pemproses makanan gunakan untuk membunuh bakteria yang berbahaya.
· Semak "label" dan "Baik Digunakan sebelum" . Jangan membeli jika tarikh telah berlalu.
· Jangan beli barangan yang rosak, berkarat, atau kemik (barangan dalam tin). Semak bahawa makanan dibungkus dan berkotak dengan elok.
· Pilih buah-buahan dan sayur-sayuran yang segar.
· Elakkan makanan dari layan diri dari bekas makanan yang banyak di kedai atau gerai.
· Elakkan ais krim dan yogurt dari dispenser layan diri.
· Elakkan menguji sampel makanan percuma.
Jangan beli telur yang retak, kotor, atau unrefrigerated.
·. Elakkan pencuci mulut dan pastri krim unrefrigerated.
· Pilih makanan beku dan sejuk anda paling akhir semasa membeli belah anda supaya ia akan kekal pada suhu yang selamat sehingga anda menyimpan ia di dalam peti sejuk anda di rumah.
· Lihat tarikh daftar pembungkusan pada daging segar, ayam dan makanan laut. Jangan beli jika sudah lapuk.Letakkan daging mentah, ayam dan makanan laut dalam beg plastik sebelum meletakkan di dalam peti sejuk beku untuk mengelakkan pencemaran silang dari jus daging menitis ke makanan lain.

                      Kaedah penyimpanan makanan
· Elakkan dari berktiviti lain antara beli-belah runcit dan pulang ke rumah. suhu makanan boleh meningkat dengan cepat, ia membolehkan bakteria untuk berkembang.
· Segera menyejukkan atau membekukan makanan apabila pulang dari kedai runcit.
· Letakkan daging mentah , ayam dan makanan laut di dalam bekas atau beg plastik kedap udara untuk mengelakkan pencemaran silang.
· Simpan telur dalam kotak asal mereka dan simpan secepat mungkin.
· Basuh buah-buahan dan sayur-sayuran segar dengan elok dengan dan simpan di dalam peti ais untuk mengurangkan kerosakan.
· Pastikan makanan dalam tin disimpan di tempat yang sejuk dan kering. Bersihkan pembukaan atas tin dengan sabun dan air sebelum membukanya. Ini termasuk minuman seperti soda dalam tin.
· Elakkan minum minuman terus dari tin. Tuangkan dalam cawan yang bersih atau minum melalui straw. 

                           Cara Penyediaan makanan

- Basuh tangan dengan sabun dan air panas selama 20 saat sebelum dan selepas mengendalikan makanan /selepas menggunakan bilik mandi, atau mengendalikan haiwan peliharaan.
- Basuh papan memotong, pinggan mangkuk, perkakas dapur dengan air sabun panas antara setiap langkah penyediaan makanan. Menggunakan air panas, air sabun dan tuala kertas atau kain bersih untuk mengelap tumpahan dapur. Basuh kain kerap dalam kitaran panas mesin basuh anda
- Bancuhan 1 sudu teh peluntur dalam 1 liter air boleh digunakan untuk membersihkan permukaan, peralatan dan papan memotong, dan span.
- Gunakan satu papan pemotong untuk makanan yang dimasak dan yang berasingan untuk makanan mentah. Sebaik sahaja papan pemotong menjadi terlalu haus atau sukar untuk dibersihkan alur, gantikannya dengan yang baru.
 -Bersihkan ketuhar gelombang, pengisar, pembakar roti, dan pembuka tin mikro dengan berhati-hati.
 - Basuh atas makanan dalam tin sebelum pembukaan, dan bersihkan  pembuka tin dengan kerap
 - Bersihkan  makanan yang segar dan sayur-sayuran dengan teliti di bawah air yang mengalir sebelum mengelupas dan / atau memotong.

               Cara Memasak makanan yang selamat
· Cair beku daging, ikan, atau ayam dalam peti sejuk, di dalam beg di bawah aliran air sejuk, atau tetapan nyahfros gelombang mikro anda. Jangan cairkan makanan di kaunter dapur.
· Jangan sekali-kali meninggalkan makanan yang mudah rosak di dalam peti sejuk selama lebih daripada 2 jam. Telur dan makanan yang berasaskan krim dan mayonis-tidak boleh dibiarkan unrefrigerated lebih daripada 1 jam.
· Masak telur sehingga putih benar-benar keras dan kuning mula menebal. Jangan menggunakan telur mentah dalam makanan mentah.
· Sentiasa perap makanan di dalam peti sejuk, bukan di kaunter.
· Sauce yang digunakan untuk perap daging mentah, ayam atau makanan laut tidak boleh digunakan pada makanan yang dimasak melainkan jika ia direbus sebelum digunakan.
· Masak daging dengan teliti. daging merah perlu dimasak hingga suhu dalaman 165 darjah dan ayam pada 180 darjah. Gunakan termometer daging untuk menguji kadar kemasakan. Jika daging terlalu nipis untuk menguji,ikuti resipi dan masak sehingga jus telah tiada.
· Semasa penyediaan makanan, jangan rasa makanan dengan perkakas yang sama digunakan untuk mengacau makanan.
· Jangan memasak dengan makanan denganseparuh masak untuk dimasak kemudian. Sebahagiannya makanan yang telah dimasak boleh menggalakkan pertumbuhan bakteria apabila tidak mencapai suhu yang sesuai.
· Jangan rasa atau memasak makanan yang kelihatan atau berbau pelik. Ingat: " apabila ragu-ragu, buang ia."
· Hidangkan daging, ayam, dan makanan laut yang dimasak di atas pinggan bersih. 


Jangan sekali-kali meletakkan kembali pada pinggan bersama dengan jus mentah. Pencemaran silang boleh berlaku antara makanan yang dimasak dan mentah.

                            Lebihan makanan
· Simpan lebihan makanan yang dimasak sebaik sahaja selepas makan, dalam tempoh 2 jam atau kurang.
· Gunakan bekas kedap udara atau kuali yang bersih untuk menyimpan sisa makanan, ini akan membantu menghalang bakteria berbahaya daripada membiak.
· Sos dan kuah seharusnya dipanaskan sehingga mendidih untuk sekurang-kurangnya satu minit sebelum makan.

                                    Makan di luar
· Secara umum, anda harus mengelak daripada makan di restoran semasa proses ini.
· Post-Transplant: sila ikuti garis panduan pemakanan yang disenaraikan di bawah.
· Pastikan anda ingat peraturan-peraturan ini:
  •            Cuba makan awal untuk mengelakkan orang ramai.
  •            Tiada makanan segera
  •            Elakkan produk segar (salad, tomato, ect).
  •            Pastikan daging, ikan, dan ayam yang dimasak dengan sempurna. Pastikan stik, burger, dan ayam dimasak sehingga tidak lagi merah jambu.
· Elakkan layan diri bekas perasa pukal, sebaliknya minta masakan panas
· Elakkan makanan sumber berisiko tinggi: Bar salad, delicatessens, bufet, potlucks, dan vendor kaki lima

                               Keselamatan air
· Air paip - air dari paip rumah anda tidak selamat jika tidak dimasak sehingga mendidih.
· Jangan gunakan air perigi atau telaga persendirian atau dari sungai.
· Sumber Air yang selamat
  1. direbus dan air suling - air yang selamat boleh dibuat di rumah dengan membawa air paip dan masak sehingga mendidih selama 1 minit. air suling boleh dibuat dengan menggunakan penyuling rumah. Selepas pemprosesan, air perlu disimpan di dalam bersih, bekas bertutup di dalam peti sejuk dan dibuang dalam tempoh 72 jam.
  2. Air Botol – (perlu juga dimasak sehingga mendidih)
  3.  Penapis air - jika anda menggunakan penapis air di paip air di rumah, spesifikasi berikut mesti dipenuhi:
  4. Penapis mesti direka untuk menghapuskan koliform dan Cryptosporidium.
  5. Satu daripada yang berikut boleh diterima - reverse osmosis penapis / mutlak saiz liang 1 mikron atau lebih kecil / diuji dan disahkan oleh NSF Standard # 53
Air penapis paip mesti dipasang mengikut arahan pengilang untuk cadangan penyelenggaraan dan penggantian.

Setakat ni dulu mak bebel,
Nanti ade kelapangan aku buat dalam bentuk jadual ke peta ke lukis lukis ke bagi korang tak boring nak baca panjang-panjang. okeh bebeh. 




astalavista.

Sharing is caring




  
 




No comments:

Post a Comment