Pages

Friday 21 July 2017

Aktiviti seksual selepas Stem Transplant transplant

Salam semua.

Di hari mulia ini,
Ku susun sepuluh jari,

Oke salah bual. Masih dalam mood raya lagi. Ehehehe.

Topik yang ingin aku kongsi hari ini maybe sedikit privasi and taboo bagi sesetengah pihak terutama kita masyarakat melayu yang penuh dengan ciri-ciri kesopanan.  Maybe ada yang malu nak bertanya, so aku share kat sini. Mudah-mudahan dapat sedikit info. Nak tahu lebih lanjut boleh personally tanya Doktor incharge transplant anda masa transplant review daycare or klinik tu ye.





Ada beberapa perkara yang perlu diingat tentang aktiviti seksual:


  •     nafsu seks menurun adalah perkara biasa selepas pemindahan sel stem
  •     nafsu seks anda akan kembali, seperti sediakala (mengambil masa)


Soalan-soalan yang lazim:

Bagaimana jika saya terlalu letih untuk seks?
Sila ambil perhatian bahawa kadang-kadang selepas pemindahan, keinginan seksual berkurangan. Keletihan atau perasaan tiada tenaga adalah dua daripada sebab-sebab utama kekurangan ini keinginan seksual. aktiviti seksual tidak perlu termasuk hubungan seks, terdapat aktiviti lain yang anda boleh ambil bahagian, yang memerlukan kurang tenaga, yang boleh memberi anda keseronokan keintiman seksual. Sebaik sahaja anda mula berasa lebih bertenaga, keinginan seksual anda akan kembali kepada apa sahaja yang mereka sebelum transplant.

Bilakah saya boleh mula melakukan persetubuhan?
Berhubung dengan hubungan seksual, kedua-dua pasangan perlu bersedia. Persetubuhan tidak patut diamalkan sehingga kiraan platelet anda adalah lebih daripada 50,000 dan kiraan neutrophil mutlak anda (ANC) adalah lebih daripada 2000. Jururawat anda boleh memberi nasihat daripada jumlah darah anda.

Berapa lama kita perlu menggunakan kondom?
Kondom perlu digunakan bagi empat bulan pertama selepas autologous pemindahan sel stem, atau berterusan. Ia adalah penting bahawa anda menggunakan kondom untuk tempoh masa yang diperuntukkan untuk mengurangkan risiko masalah yang disebabkan oleh trauma atau jangkitan, kerana sistem imun anda memerlukan masa ini untuk matang dan berfungsi pada tahap optimum.

Mengapa kita perlu menggunakan kondom?
Kondom membantu untuk mengelakkan penyebaran jangkitan, dan membantu menjaga kedua-dua pasangan yang sihat. Kedua, walaupun kita percaya rawatan anda mempunyai potensi untuk menyebabkan kemandulan, tidak ada jaminan. Kondom boleh berfungsi sebagai kaedah kontraseptif. Ia adalah penting bahawa anda tidak hamil, atau menyebabkan pasangan anda untuk hamil dalam tempoh masa yang awal selepas pemindahan.

Bagaimana pula dengan kekeringan faraj?
Wanita yang menjalani radioterapi TBI boleh menyebabkan peningkatan dalam kekeringan faraj, kekurangan pelincir semasa persetubuhan. Jika ini berlaku, terdapat produk pelincir boleh didapati di farmasi atau kedai runcit tempatan anda, yang boleh membantu menggantikan kelembapan faraj. Walau bagaimanapun, pastikan jumlah darah anda adalah cukup tinggi untuk menggunakan produk ini. Ia adalah penting untuk memastikan bahawa terdapat pelinciran faraj yang mencukupi semasa hubungan, untuk mengelakkan kesakitan dan mengurangkan risiko trauma ke kawasan faraj.

Bilakah saya (kita) perlu menghubungi doktor?
Bila-bila masa anda atau pasangan anda mengalami keluaran lendir, luka-luka kulit, lepuh atau ruam di kawasan kemaluan. Jika ini berlaku, hubungan seks harus dielakkan, dan anda perlu menghubungi jururawat anda.

Peringatan:
- Pastikan platelet anda dan kiraan ANC cukup tinggi (platelet atas 50,000 dan ANC atas 2000).
- Pastikan anda atau pasangan anda mempunyai pelinciran faraj yang mencukupi.
- Pastikan anda/ pasangan menggunakan kondom untuk tempoh masa yang sesuai.
- Jika anda mempunyai sebarang pertanyaan mengenai meneruskan aktiviti seksual, sila berasa bebas untuk bertanya jururawat anda.


Oke lah ye. aku share setakat ni je. info yang aku dapat pon dari Europe hospital punye. Tapi macam biasa aku edit sikit ikut keperluan kita masyarakat malaysia.

Semoga bermanfaat.

Sharing is Caring.


No comments:

Post a Comment