Pages

Monday 13 October 2014

Oktober

Laaaaa... October oledy meh....

Lg 2 hari masuk la tgh bulan. And the most important is my birthday le. Melangkah lg 1 tahun umur saye. Yeeeeeey.
Lagi 3 ari plk gaji. Buln ni nak travel p Terengganu and kaci nyawa itu kereta. That day orang peroton tu kate end of this month keleta i siap. Kalu tidak siap lg kalu, saye punye angin manyak naik wo.
Dan... bulan Oktober ni jgk akan melangkah kite ke awal Muharam. Tahun baru kalendar islam.

Satu muharam detik permulaan
Perkiraan tahun islam hijrah
Perpindahan nabi dan umat islam
Dari kota Mekah ke kota Madinah
Atas keyakinan dan iman yang teguh
Kaum muhajirin dan ansar bersatu
Rela berkorban...harta dan nyawa
Demi menegakkan islam tercinta
Hijrah itu pengorbanan. ..
Hijrah..itu perjuangan....
Hijrah satu perpaduan...
Hujrah membentuk persaudaraan.
Oleh itu.. mari semua kita sambut maal hijrah
Tingkatkan semangat
Tegakkan syiar islam....
Untuk sepanjang zaman.....

Dulu mase sekolah selalu nyanyi lagu ni bile masuk awal muharam.

Awal aku dah cerita pasal awal muharam tahun ni. Yelah.. kita kalau tahun baru mesti nak buat azam baru atau nak capai azam last year yang tak kesampaian tu kan.

Aku nak share sikit kat korang perihal seorang hamba Allah ni. Seorang pesakit aku kat ward. Sape kate kita boleh jadikan orang lebih tua je contoh and tauladan.
Seorang remaja.. awal remaja... Perempuan. Seorang pesakit leukemia. Post transplant. Admitted sebab post transplant complication.
Kalau korang tgk conditions die mesti korang nagis. Yela. Budak perempuan yang kebiasaannya belasan tahun akan menghabiskan masa kat sekolah lepak dengan family and friends, tapi oleh kerana ujian yang Allah berikan padanya adalah sakit leukemia. So banyak masa dihabiskan dikatil ward aku. Ape yang menyebabkan aku ckp boleh jdkan contoh dan tauladan sebab die kuat sangat dan sentiasa positif. Kalau tgk conditions kita tahu mcm mana rasa. Kita tahu peritnya die. Tapi die masih ceria. Masih mampu tersenyum dikala sakit. Sedihnya bila tengok air mata menitis tatkala mahu menggerakkan badan. Tapi bile aku tanya
"adik oke tak ni..."
Sambil tersenyum jawab "okela kak".
Kuatnya semangat die. Tabahnya hadapi semua dugaan yang dikirim untuknya.
Masih cuba bergerak evan sakit. Masih mampu tersenyum. Masih ceria. Positifnya die buatkan penat kita bekerja hilang.

Setiap kita Allah duga tidak sama. Siapa kata kekayaan, kesihatan yang berterusan, pangkat dan jawatan itu bukan dugaan???
Siapa kita untuk menyatakan hari esok aku masih kaya?, hari esok aku masih berjawatan yang sama?, esok aku masih sihat???
Sedangkan sesaat lagi kita tidak tahu adakah masih hirup udara di bumi penuh bertuah ini.

Ayuh kawan. Ayuh saudara. Ayuh. Positif. Jangan diikutkan sakit itu. Jangan disedihkan kekurangan itu. Jangan dikeluhkan dugaan demi dugaan itu. Sabar. Usaha dan tawakal.




Iklan...

Aku tak kisah ape orang kata. Masyarakat nak judge ape sahaja kerja kami jururawat ni. Allah tahu ape yang hari-hari yang aku dan kami lalui. Kadang-kadang senyum sendiri aku baca pelbagai tohmahan masyarakat pada kerjaya ini. Aku tak kata kami betul dan tiada silapnya pula, bak kata pepatah dalam serumpun buah mesti kenkadang ada yang busuknya.(oke kalau salah sila betulkan pepatah ini). Takpe rakan. Rileks.... kite collect pahala percuma. Yang penting kita lakukan kerja kita dengan penuh tanggungjawab dan amanah. Itu je.





Sharing is caring....

posted from Bloggeroid

No comments:

Post a Comment