Pages

Thursday 17 April 2014

Ketemu lagi kita

Hai...
Tak patah nak hai sgt.


Oke..semula.


Assalamualaikum dan salam sejahtera pembuka bicara. Ewah...
Dah lame aku menyepi. Membawa diri. Cari ruang. Cari fakta. Cari ilham. Tak jauh mane pon. Still ada kat Malaysia.
Bukan aku berhenti kerana sudah malas berkongsi coretan di sini. Cuma aku masih terkesan dengan kejadian MH370 tu. Banyak masa terluang aku habiskan berfikir. Menyatukan fakta. Sesekali ingin juga menjadi 'keyboard warrior' di Fb, twitter, tetapi aku lebih rela menyerahkan tugas pada yg pakar. Ia bukan bidang aku. If anyone bertanya aku mengenai nursing or ape-ape tentang kesihatan, insya Allah aku cuba memberi jawapan. Tetapi, like I said before, ia bukan bidang aku bila berkaitan tragedi ini. Ape yang mampu aku lakukan adalah berdoa semoga segalanya dipermudahkan. Pasti ade hikmah semua ini.
Enough. Isu ini sudah sering aku utarakan di sini. Mungkin akan ada lagi beberapa entri berkenaan isu ini. Tetapi cukuplah sampi di sini dulu.


Aku kongsikn gambar yang aku c&p di Google+. Bnyak maksud tersirat di situ.




Aku selalu ingat yang ni. Kalau boleh, selagi aku mampu, selagi aku terdaya, selagi masih berbaki tenaga untuk aku bantu, insya Allah akan ku bantu. Bukan mengharapkan balasan duniawi. Ganjaran pasti ada di sana nanti.
Sebagai manusia biasa, terkadang aku tersasar. Rasa tidak di hargai. Rasa penat manabur budi. Terkadang hati kecil tersenyum tatkala insan yang pernah melakukan sesuatu kepada ku mengalami pengalaman yang sama. Ingin aku jerit pada dunia itulah yang aku rasa. Namun, perasaan gembira ini tidak lama. Aku bukan insan yang suka menyimpan dendam. Aku sentiasa doa keamanan antara kita. Kita satu Malaysia. Selagi belum merentas lautan kita masih berpijak di bumi yang sama. Mengapa perlu ada perasaan hasad dan dendam antara manusia.
Satu nasihat aku pada diriku sendiri. Sebelum ingin mengubah dunia, ubahlah diri kita dulu. Kerana manusia hanya menunggu masa untuk menjatuhkan kita.
Kita tidak tahu bila berakhir nafas kita. Adakah ini O2 terakhir kita?? Apakah ini malam terakhir kita??. Bagaimanakah jika makanan malam tadi makanan terakhir kita didunia?? Yang lalu biarkan berlalu. Sebelum memejamkan mata, sebelum melangkah keluar dari rumah, sebelum stat enjin kereta, apa kata kita motivasikan diri jd insan lebih positive. Lebih bersikap pemaaf dan suka membantu. Mana tahu tindakan yang baik adalah amal terakhir kita.



Renungkan dan selamat beramal....



Sharing is caring

posted from Bloggeroid

No comments:

Post a Comment