Pages

Saturday 8 November 2014

Maaf. I'm sorry. ..

Assalamualaikum semua.
Salam satu Malaysia.

Alhamdulillah dah masuk bulan November. Wahhhh, makin cepat rasanya masa berlalu. Pejam celik pejam celik dah masuk hari baru.

Tak berapa nak sihat. Tahlah. Banyak sangat fikir rasanya. Sedih, marah, geram, semua perasaan bercampur aduk. Kalau tak kerana masih berbaki iman di dada agaknya boleh meletup aku rasa.
Banyak dugaan semakin hampir penghujung tahun ni.



Aku rasa sudah terlampau banyak aku update entry pasal maaf ni. Aku, malah sesiapa sahaja yang baca blog aku ni tak maksum. Kita semua melakukan kesilapan. Namun aku rasa aku perlu tekankan lagi betapa tingginya nilai dan erti ucapan maaf ni.

Maaf....

Satu perkataan yang sangat simple. Tapi jika diperkatakan dengan penuh rasa khilaf yang telah kita lakukan percayalah segalanya akan dipermudahkan. Musuh boleh menjadi sahabat. Benci boleh kembali berkasih sayang. Jangan sesekali kita buruk sangka dan memperkecilkan ucapan maaf ini. Jika kita rasa kita salah minta maaf dahulu, pihak sana samada dia berhak atau mahu maafkan kita atau tidak itu cerita lain.



Kawan... masih tidak terlambat. Masih ada waktu lagi. Jangan keruhkan lagi keadaan. Jangan ditambah lagi rasa benci. Takut tuan empunya diri sudah benar-benar hilang rasa simpati.
Pepatah sendiri ada mengatakan
Siakap senohong gelama ikan duri,
Bercakap bohong lama-lama mencuri.

Aku percaya setiap apa yang berlaku pada kita samada baik atau sebaliknya pasti ada hikmah setiap kejadian. Yang hilang memang bukan milik kita. Cuma jangan ditambah lagi dengan janji-janji palsu. Kesabaran manusia ada hadnya.



Taubatlah.... menangislah... merataplah pada Allah. Moga ditunjukkan jalan kebenaran. Dimudahkan semua kesulitan. Namun ingat dosa pada insan hanya boleh dimaafkan oleh insan tersebut.
Setiap daripada kita mempunyai masalah sendiri. Jangan menghalalkan cara dengan semua masalah itu menjadi alasan.

Aku tak berhak syurga atau nerakakan sesiapa. Aku sendiri melakukan banyak kesilapan. Aku sendiri takut jika suatu masa nanti Allah telanjangkan setiap khilaf aku pula. Itu yang masih aku pegang supaya masih sabar dalam semua keadaan.



Minta maaf... usaha.. doa.. taubat... tawakal.
Insya Allah.




*gambar-gambar comel ni aku amik kat instagram #mariperbaikidiri


Nota kaki
Kekurangan wang adalah punca segala perbuatan keji.
Awas dengan kemarahan orang yang penyabar kerana tindakan mungkin akan lebih buruk daripada orang yang panas baran.





Sharing is caring.

posted from Bloggeroid

No comments:

Post a Comment