Pages

Saturday 23 August 2014

Remote control @ alat kawalan jauh ... kita mengawal atau dikawal??

Salam syawal...
Sepanjang syawal ini first entry aku.. nak kata busy takla jugak.. tapi aku tetibe jadi blank. Tak tahu ape yang aku mahu tulis. Bukan takde idea tapi terlampau banyak yang ingin aku tulis sebenarnya.
Kita di Malaysia harus sangat bersyukur sebenarnya bila mengenangkan nasib saudara kita di gaza. Sedih. Hanya doa yang mampu aku kirimkan buat mereka.
Juga masih menanti kepulangan jenazah sahabatku FO Firdaus Rahim mangsa flight MH17 dek kerana kerakusan manusia. Namanya masih tidak tersenarai untuk 1st and 2nd batch. Masih ada urusan yang belum selesai di Amsterdam. Ya Allah permudahkanlah urusan pengembalian arwah ke sini. Amin.

Remote control.
Aku percaya setiap rumah kat Malaysia ni sekurangnya mempunyai satu alat elektronik yang ada alat kawalan jauh ni. Adakah ia memudahkan kita atau hanya membuat kita semakin malas untuk bergerak. Ia bergantung kepada individu sebenarnya.

Contoh barangan berkawalan jauh kat rumah aku


Mestilah televisyen. Daripada sebesar-besar alam kini ia menjadi semakin nipis. Jika dulu kita perlu bangun berulang kali dengan saiz yang besar serta siap berpintu. Legend gile. Dahla tak perlu bangun untuk menukar siaran malah kini remote control astro sudah boleh digabungkan dengan remote televisyen. Kira kita guna satu remote je. Haisss..



Air conditioning memang daripada dulu ia wujud dah ade remote. Ke aku salah. Hihi.. dahla boleh tukar suhu bilik tanpa perlu gerak, sejuk, berselimut pula dalam comforter yang tebal. Yang ni aku tak berapa nak faham sikit. Kalau dah berselimut tebal buat ape nak aircond lagik. Pembaziran ye dak. Akule orang tu..



Haaaa... tengok now kipas pon ade remote control beb. Betapa indahnya kemudahan hidup ini.



Sampai kipas syiling pon dah gune remote. Kalau nak kate hidup tak serba moden lagi tahulah.

Malah jangan lupa barangan elektrik yang lain yang memudahkan lagi kehidupan seharian kita. Contohnya washing machine. Just tekan satu punat je. Nak panaskan makanan?? Microwave kan ade. Malah kita mandi pon gune pancuran kan. Tak perlu nak angkat gayung pon. Arghhh banyak sangat tak perlu aku nyatakan di sini. SOT.

So, persoalan yang aku dah tanyakan di tajuk entry lagi ia memudahkan atau ia mengawal kita. Agaknya sebab ni makin banyak penyakit kehidupan di zaman moden ni. Kita dah tak banyak bergerak. Nasib aku bekerja sebagai cik jururawat kira mmg banyak sangat bergerak semasa bekerja. Tapi bila pulang je ke rumah. . Hihi.
Yes... ia memudahkan kehidupan kita. Ia mempercepatkan proses kerja. Melancarkan aktiviti seharian kita. Tapi sebagai pengguna, kita haruslah menggunakan setiap kemudahan teknologi dengan bijak.
Sebagai contoh.. seharian sudah kita bekerja dengan aircond. Ape salahnya jika dirumah tidur menggunakan kipas. Kita pasang aircond kemudian kita berselimut tebal. Ape kata kita menggunakan kipas berselimut nipis. Ape salahnya berpeluh sikit. Kecuali anda ada masalah kulit seperti eczema yang mmg akan memudaratkan lagi jika berpeluh. Tetapi semuanya terpulang pada individu. Ini just satu contoh aku.

Jadi kat sini jugak aku nak share macam mana kita nak banyak bergerak dalam dunia penuh moden ni.
> Gunakan tangga instead of lift. Tapi berpada jugaklah. Kalau dah rumah kita tingkat 14 agak-agaklah.. maybe kita boleh naik satu dua tingkat dulu.
> Parking kereta jauh sikit dari rumah. Ni contoh untuk yang tinggal di kawasan parking 1st come 1st serve la. Kalau dah rumah ada parking dah kenapa nak parking nun jauh ye dak. Yang aku tak berapa nak paham untuk mereka kt kawasan rumah aku tu.. parking punyelah banyak semua berebut nak parking dekat lift yang bukan kawasan parking pon. Nak kate OKU semua aku tengok sihat tubuh badan.
> Gunakan cuti hujung minggu anda dengan bersenam. Tahukah anda berpeluh itu salah satu cara membuang toksin dalam badan. Dah macam iklan pulak. Kalau malas nak keluar jauh atau tiada kawasan riadah berdekatan bolehlah kiranya mengemas rumah, mencuci kereta, malah boleh juga menbersihkan kawasan pembiakan aedes kat kawasan rumah tu.
> Makan makanan pedas dan panas. Ia akan membuat anda berpeluh. Percayalah..huuu

Kesimpulan untuk hidup sihat atau tidak itu pilihan kita. Bukan paksaan. Kesihatan yang baik menjamin masa depan yang lebih sihat.

See u next entry....



Sharing is caring

posted from Bloggeroid

No comments:

Post a Comment